måndag 4 juli 2011

Alex Schulman - Att vara med henne

... eller egentligen: Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött (rymdes inte i rubriken bara).


Första meningarna: "Det är sen eftermiddag den 4 juli 2008. Jag har delat mitt liv med en kvinna i sex års tid och idag separerar vi från varandra." 

I denna bok berättar Schulman om när han separerade. Han berättar om hur han försökte gå vidare, men det egentligen bara blev fiasko. Och han berättar om hur han lyckades gå vidare och bli lyckligare än han varit innan. Vad jag personligen tycker är fascinerande är hur snabbt det gick. Hur man kan må så dåligt, vara så ensam en dag och sedan ha en helt ny familj en kort stund senare.

Jag har alltid gillat Schulmans texter. Lite i smyg kanske, för "Schulman, han är ju som han är" - ungefär. Men han är fantastiskt duktig på att berätta. Orden han skriver träffar rätt och man skrattar och gråter och lever sig in. Tycker detta var en otroligt fin berättelse och otroligt fint berättad. Man får dessutom en helt ny bild av Schulman, och då har jag inte ens läst Skynda att älska. Måste jag ju definitivt gör så småningom.

Titel: Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött
Författare: Alex Schulman
Utgiven: 2011
Antal sidor: 199

1 kommentar: