tisdag 5 juli 2011

Audrey Niffenegger - Själens osaliga längtan

Första meningen: "Elspeth dog medan Robert stod framför en automat och betraktade en stråle te som sprutade ner i en liten plastmugg."

Denna bok roffade jag åt mig i all hast på Arlanda, utan att alls veta att detta var den något omtalade Her Fearful Symmetry. Intresset växte lite mer då jag insåg det, och kanske förväntningarna också.

Det hela börjar med att Elspeth dör. Elspeth skriver in sina systerdöttrar (som är tvillingar) i testamentet, och ger dem bl.a. sin lägenhet bredvid Highgate-kyrkogården i London. Trots en del specifika krav väljer tvillingarna att flytta dit från sitt hem i Chicago. Väl i London utvecklas relationer med grannar, med London och med varandra. Julia och Valentina som alltid gjort allting tillsammans börjar hitta egna identiteter. Även den avlidna Elspeth har ett finger med i spelet.

Jag var verkligen kluven till vad jag egentligen tyckte om denna bok. Men nu har jag sovit på saken och jag inser att jag faktiskt gillade den väldigt mycket.
Jag gillar miljön - lägenheten, kyrkogården, London.
Jag gillar berättelsen.
Men jag gillar framförallt karaktärerna. Eller åtminstone skildringarna av karaktärerna. Det var intressant att läsa om tvillingarna som ännu i 20-årsåldern klär sig likadant, och vad som händer när en tvilling plötsligt börjar säga ifrån.
Det var också intressant att läsa om grannarna i huset: korsordsmakaren med tvångssyndrom, och Robert som ger guidade turer på kyrkogården.
Och jag gillade även de övernaturliga inslagen, tyckte de var snyggt inbakade utan att ta över hela historien.

Vad jag dock hade väldigt svårt med var översättningen. Eller snarare, korrekturläsningen som jag ibland undrade om den var obefintlig. Otroligt irriterande fel, som "se" istället för "sa", "han" istället för "hon", och det var mycket sånt. Pinsamt dåligt, och det förstörde läsupplevelsen en del då man satt och irriterade sig på sånt.
Men det är en annan femma, och jag gillade denna bok. Punkt.

Titel: Själens osaliga längtan
Originalets titel: Her Fearful Symmetry
Författare: Audrey Niffenegger
Först utgiven: 2009
Antal sidor: 435

1 kommentar:

  1. Kul att läsa dina tankar om den här boken, jag har inte kommit mig för att läsa den ännu trots alla hyllningar. Det får bli på engelska då iaf låter det som. Trist med dåliga översättningar. Ha en skön lässommar!

    SvaraRadera