söndag 25 september 2011

Marcus Birro - Att leva och dö som Joe Strummer

Första meningen: "Jag bor i en stad som har Sveriges största kaktusodling." 

När det var dags att lämna Luleå efter en underbar sommar stod jag där på Kallax och funderade på hur jag skulle fördriva tiden hela vägen ner till Göteborg. Kollade in bokhyllorna i butiken och läste på baksidan av en bok: "Att leva och dö som Joe Strummer är Marcus Birros kärleksförklaring till Göteborg." Det var ju nästan för självklart att det var den boken som skulle följa mig tillbaka till min nya hemstad.

Jag läste ut boken idag. Att det tog sådan tid betyder inte att den var dålig. Bara att jag inte har haft tid för den. Nåväl. Detta är boken:

En vän i Göteborg dör av ett hjärtfel. En vän som flytt Göteborg åker tillbaka dit efter 10 år för att återförena det gamla bandet för att spela på den avlidne vännens begravning. Väl tillbaka i den gamla hemstaden kommer allt upp på nytt, allt som förträngts. De gamla gatorna återses, vännerna likaså, minnen kommer upp till ytan.

Detta är en berättelse om vänskap och om kärlek. Den tar upp sådant som många av oss säkert känner. Varför tappar vi kontakten med våra vänner? Varför måste någonting hända innan vi ringer en gammal kompis? Varför flyr vi från den vi var?

Jag är bara 27 år. Förutom i min kära hemstad Luleå har jag hunnit bo i Málaga, Umeå och nu Göteborg. Jag vet inte varför jag flyttar. Jag vill se något nytt, uppleva något nytt, testa liksom. Luleå står ju kvar. Jag kan alltid åka tillbaka dit. Jag känner igen mig i Birros resonemang, och jag är 27 år och det finns vänner som jag tappat kontakten med och ibland undrar jag varför.

Nåväl, jag ska inte bli för långdragen om detta.

Fin bok, fin berättelse, fin hyllning till Göteborg, och tänkvärd.
Jag började uppenbarligen fundera över förr i tiden (ja, fast jag bara är 27) och det är nog nyttigt att man gör det ibland. Kanske t.o.m. ska ta och slänga iväg ett meddelande till någon gammal kompis? Kommer jag göra det? Hmm.

Titel: Att leva och dö som Joe Strummer
Författare: Marcus Birro
Först utgiven: 2010
Antal sidor: 285

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar