lördag 6 november 2010

Stephenie Meyer - The Short Second Life of Bree Tanner

Första meningen: "The newspaper headline glared at me from a little metal vending machine: SEATTLE UNDER SIEGE - DEATH TOLL RISES AGAIN."

Denna bok handlar, som titeln säger, om Bree Tanners korta andra liv. Bree Tanner är en vampyr som dyker upp i Eclipse. En fiende till familjen Cullen bygger upp en armé av "nyfödda", och Bree är en av dem. I denna bok får man läsa om vad som hände från att hon "föddes" till och med mötet med familjen Cullen och Volturi. Det är ju ingen hemlighet att det är en tragisk historia, och man får verkligen den där känslan att man bryr sig om Bree, mer än i Eclipse kan jag tro (jag minns henne knappt från Eclipse).

Trots att jag verkligen gillade Twilight-serien var denna ingen höjdare för mig. Visserligen var det väl lite intressant att få komma in i en ny del av vampyrvärlden; de nyföddas del, men jag vet inte om jag bara är mätt på vampyrer eller om denna helt enkelt inte var särskilt speciell. Och faktum att man vet hur det hela kommer sluta; det gillar jag nog inte. Å andra sidan var den kort, tog bara några få timmar att läsa, så jag ångrar det inte. Det var ändå en helt okej sidoberättelse till Eclipse, och man har mer förståelse kring nyföddfenomenet, men hade det varit en längre historia, nä, då hade jag nog inte brytt mig om att läsa den...

Titel: The Short Second Life of Bree Tanner
Författare: Stephenie Meyer
Först utgiven: 2010
Antal sidor: 178

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar