lördag 20 februari 2010

Awesome lördag!


Det är en bra dag idag.
Jag tar mig tid till nöjesläsning och dessutom frossar jag i chips och godis och cola, det var för längesen! Det var längesen jag kunde ta ledigt och bara släppa allt, strunta i att ens tänka på allt jag borde göra istället. Kanske får jag ångra mig imorgon, men jag tyckte att jag förtjänade lite ledighet idag!

Efter en veckas arbetande kring Jane Austen och Pride and prejudice och insikten att Bridget Jones's diary är väldigt influerad av just Pride and prejudice så har jag idag börjat läsa Bridgets dagbok. Och det är ju så roligt att hitta alla likheter till Austens klassiker! Jag kanske får skriva ett längre inlägg om det någon gång, för jag tycker att det är så himla kul... Och så måste jag nog läsa Pride and Prejudice and Zombies också, har varit sugen på att läsa den ett tag, och nu måste jag nästan beställa den direkt!

Jag läste Bridget Jones dagbok när jag gick på högstadiet tror jag. Och det är ju ett tag sedan. Jag tyckte nog inte att den var något särskilt kul då, men nu har jag förstått att jag nog bara var lite för ung för att riktigt uppskatta den. För nu skrattar jag till var och varannan mening.

Och här kommer ännu en anledning att läsa klassiker:
"It struck me as pretty ridiculous to be called Mr Darcy and to stand on your own looking snooty at a party. It's like being called Heathcliff and insisting on spending the entire evening in the garden, shouting 'Cathy' and banging your head against a tree." (Bridget Jones's diary, sida 13) 
Det hade man ju inte förstått om man inte hade koll på Wuthering Heights.
Ja, jag håller kvar mina planer om att läsa klassiker när tillfälle ges.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar