måndag 3 maj 2010

Genus och Twilight


Idag har jag börjat med en ny kurs, och första uppgiften går ut på att läsa en ungdomsbok samt diskutera den med fokus på identitet och genus.

Min grupp har valt att läsa Twilight (och det var inte ens min idé!). Ett perfekt tillfälle för en omläsning med andra ord. Det känns faktiskt som en ganska kul och intressant uppgift. Risken med att analysera sönder böcker är väl dock att man just analyserar sönder dem, och det hoppas jag verkligen inte händer med Twilight. Det vore ju för trist! Men det ska bli roligt att se om jag tycker den är lika bra denna gång.

Efter läsningen ska bl.a. följande göras:
- Välja ut stycken/citat/bilder ur litteraturen som du anser är möjliga utgångspunkter för elevsamtal utifrån följande frågeställningar:
- Använda relevanta begrepp och tillhörande teorier om identitet och genus för att tydliggöra hur boken kan användas. Vilka möjligheter öppnar kunskap om identitetsskapande? Vilka möjligheter öppnar genusteoretisk kunskap?
- Formulera ett syfte med elevsamtalet kring bokens innehåll. Notera hur du tycker att boken/böckerna kan användas, där den/de passar in, vad man bör diskutera före, hur man går vidare, åldersgrupp mm.

Det känns som att det är en relevant uppgift för mig som ska bli engelsklärare, och såna uppgifter får man alltför sällan på kurserna som är gemensamma för alla på lärarprogrammet. Det brukar vara alldeles för mycket svammel, så denna kurs har jag höga förväntningar på nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar