fredag 27 november 2009

Charlaine Harris - Dead Until Dark

Dead Until Dark är den första boken i serien om Sookie Stackhouse, och även inspirationen till (den underbara) tv-serien True Blood.

Sedan japanerna har lyckats framställa ett syntetiskt blod har vampyrerna så att säga kommit ut ur garderoben, och lever bland vanliga dödliga – åtminstone efter mörkrets inbrott! Boken tar oss till staden Bon Temps, där Sookie lär känna vampyren Bill Compton. I samma veva inträffar en rad mord, som alla verkar vara riktade mot kvinnor som haft anknytning till vampyrer. Detta sätter förstås både Sookie och Bill i fara!

Jag gillade den här boken, trots att jag precis sett första säsongen av True Blood och visste vad som skulle hända. Jag hade nog gillat den mer om jag inte hade vetat så mycket. Nåja, det säger väl sig självt… Det var dock intressant att se skillnaderna mellan boken/serien, som t.ex. karaktärer som inte finns med i boken men i serien och vice versa. Jag kommer definitivt läsa nästkommande böcker också, och då kan det nog t.o.m. bli riktigt spännande, då jag inte vet någonting om vad som händer! (Om jag nu inte faller dit och ser Säsong 2 först…)

2 kommentarer:

  1. Det är ganska stor skilland mellan säsong 2 och bok nummer 2! Bara så du vet :)

    SvaraRadera