tisdag 22 december 2009

Days of Significance


En annan pjäs som jag såg i England var Days of Significance. Den handlar om två soldater som ska iväg till Irak. Man får följa dem på deras sista kväll på krogen, till Irak och sedan hem igen. Denna pjäs var underbar, jag både skrattade och grät och jag var så grymt imponerad av skådespelarna! Jag kan inte förstå hur man kan leva sig in i en roll så som de gör. Och att ladda om till nya föreställningar och hela tiden vara så inne i rollen. Underbart!

Pjäsen är skriven av Roy Williams och den var verkligen stark och otroligt bra. Jag har bara läst något utdrag från den, men om den är lika bra som den var på scen så är den helt klart läsvärd. Finns på adlibris för den som är intresserad. Jag funderar starkt på att beställa den. För övrigt är pjäsen regisserad av svenska Maria Åberg.

“Before they depart for active service, two young soldiers make the most of a drunken night out with friends in an English market town. Their bravado is soon crushed by their tour of duty and the civilian life they return to is now as alien to them as the desert they left behind.” Källa




För övrigt så såg vi skådespelarna på Imperial War Museum efter föreställningen. Mycket mer intressant att halvt stalka dem istället för att se på krigsprylarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar