tisdag 22 december 2009

Grimm Tales - sagor är inte bara för barn!

Det blev några teaterbesök i England - och några musikaler också, men det ska jag inte gå in på här!

Bl.a. såg jag "Grimm Tales" på Manchester Library Theatre, och det var så himla bra! Vi såg en matiné, så salongen var packad med skolbarn. Skolbarn kan ju ibland störa känns det som, jag menar, de kan ju prata och låta ganska mycket och stjäla fokus från pjäsen, men den här gången gjorde det verkligen ingenting. Det var helt underbart att höra barnens reaktioner - som t.ex. när karaktärerna kysstes och ett rungande "uuuuugh" hördes från alla håll och kanter. Så himla kul! Vi vuxna människor kände oss också lite som barn under denna föreställning tror jag. Det var en så otroligt härlig pjäs, skådespelarna var underbara, det var mycket musik med också, och sagorna var förstås bra också. Förutom Hans och Greta och Rödluvan dramatiserade de några sagor som jag inte alls kände till. Och Askungen hette Ashputtel istället för Cinderella - bara en sån sak!



Något som skulle kunna få mig att flytta till en större stad är möjligheterna man har att se pjäser och musikaler etc. London är nog paradiset för en som vill göra sånt (tänk att kunna gå och se en musikal så där helt spontant en torsdag!).

Och jag ska helt klart köpa Grimm Tales och läsa lite sagor inom en snar framtid. På adlibris finns samlingar av alla deras sagor för inte alltför mycket pengar, så det känns nu som ett måste i bokhyllan!

Lite fakta om Bröderna Grimm kan du läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar