måndag 28 december 2009

Ett besök hos familjen Brontë

För ett par veckor sedan var jag till Haworth, där Brontësystrarna bodde. Jag fick se deras hus, puben där brorsan söp, apoteket där brorsan köpte sitt opium, och sist men inte minst så blev det en promenad upp för ”the Moors” som inspirerade Emily Brontë att skriva Wuthering Heights. Och längst upp på denna promenad fanns ”Top Withens” som enligt rykten ska vara inspirationen till familjen Earnshaws hus i ovan nämnda roman.







Brontëhuset



Brontë Parsonage Museum


Kyrkan


Byn Haworth


Apoteket där Branwell Brontë handlade sitt opium.


Det var riktigt roligt att få åka till Haworth, fast jag hade gärna haft lite mer tid att traska runt i byn där. Museet var bra tycker jag, de hade en del orignialgrejer där och det är ju alltid roligt. I nästan varje rum hade de också kläder från den senaste filmversionen av Wuthering Heights. Det var lite roligt eftersom jag hade sett den bara några veckor tidigare! Och så hade de, som jag nämnt tidigare, Cathys och Heathcliffs gravstenar från 1992-versionen, så förutom massa orignalprylar hade de lyckats samla på sig såna där saker också. Det var bra!


Förutom museet och ett besök på "Black Bull" (puben där brorsan Branwell hängde) blev det även en promenad upp för "the moors", eftersom det - otroligt nog - var riktigt fint väder när vi var där. Bilder därifrån ska jag lägga upp i ett nytt inlägg om en stund.


Följ min blogg med bloglovin

4 kommentarer:

  1. du kan ju börja med att ta bort Twilight böckerna och sätta in 7 böcker av J.K. Rowling...

    SvaraRadera
  2. rolig läsning! vet du om man kan nå byn med tåg?

    SvaraRadera
  3. Anonym: Tack för konstruktiv kritik ;D

    Camilla: Jag vet faktiskt inte, men t.ex. Halifax ligger ganska nära Haworth har jag för mig, och dit kan man åka tåg med Virgin verkar det som!
    http://www.virgintrains.co.uk/

    SvaraRadera
  4. Vad avundsjuk jag blir på ditt besök i Haworth! Jag håller just nu på att läsa Juliet Barkers tegelsten till biografi (på engelska) och lever mig ofta in i hur det kunde vara i byn och på hedarna. En otroligt fascinerande historia kring denna familj, The Brontës.

    Anders i Bollnäs

    SvaraRadera