torsdag 15 oktober 2009

Dashiell Hammett - The Maltese Falcon

The Maltese Falcon (Riddarfalken från Malta) handlar om privatdetektiven Sam Spade, som anlitas av Miss Wonderley för att leta reda på hennes försvunna syster. Det visar sig dock ganska snart att det inte finns någon försvunnen syster, då Spades kollega Miles Archer mördas på jakten… Ett virrvarr av lögner dras igång, och ingen vet vem det går att lita på. Vad folk är ute efter är ”The Maltese Falcon”, en väldigt dyrbar tingest från 1500-talet. Uppenbarligen är folk villiga att döda för denna, så jakten är i full gång…

Det låter väl nog så spännande, men i ärlighetens namn så är jag inte övertygad. Jag tyckte att det var ganska svårt att hänga med i handlingen, att hålla isär personerna, att veta vem som ljög och vem som talade sanning osv osv. Berättandet är lite speciellt, det är väldigt detaljrikt, man får hela tiden veta vad alla karaktärer gör, men aldrig vad de tänker eller känner – och det är ju inte särskilt vanligt. Det brukar ju vara ganska självklart att man förmedlar karaktärernas känslor i böcker. Som det konstaterades på dagens seminarium om boken: ”Det är då inte som i de andra böckerna vi har läst denna termin (Wuthering Heights, Oliver Twist etc), i denna bok är det väldigt pang-på om vad som händer och inget annat tjafs”.

Nej, detta var inte riktigt min typ av bok. Jag tycker den var okej; inte väldigt bra och inte väldigt dålig. Okej bara. På baksidan av boken står det att den: ”is considered to be one of the greatest crime novels of all time”, och det kan jag i alla fall inte hålla med om. Jag har läst bättre.

Betyg: 3 av 5

Som vanligt efter att ha läst en bok som även är gjord som film så är jag nu sugen på att se denna. Det sägs att den ska vara bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar