måndag 5 oktober 2009

Mark Twain - The Adventures of Huckleberry Finn

Denna bok handlar om Huckleberry Finn, som flyr från sin grymme far till Jackson's Island, där han träffar den förrymde slaven Jim. Tillsammans reser de på en flotte längs Mississippi-floden, i jakt på friheten i Cairo, Illinois. Under resan lär Huck känna Jim, och han upptäcker att denne är en god människa och han gör allt för att han ska få sin frihet. Under resans gång träffar de "the duke" och "the king", som visar sig vara bedragare som bara vill ha pengar, och detta bidrar till Hucks utveckling till en människa som vill det bästa för andra. Och så kommer ju Tom Sawyer in i berättelsen också, och då blev jag irriterad... Vilken liten snorunge!

Jag gillade denna bok! Jag var inte alltför förväntansfull till en början, men så snart jag hade kommit in i den så visade det sig att den helt klart var läsvärd. Jag hade lite svårt med språket, många stavfel och väldigt, väldigt många grammatiska fel, mycket dialekt, vardagsspråk. Men sånt kommer man alltid över efter ett tag, man vänjer sig och då går det väldigt bra att läsa det också.

Betyg: 4/5


"If I'd a knowed what a trouble it was to make a book I wouldn't a tackled it and ain't going to no more."
Huck Finn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar