torsdag 1 oktober 2009

För att underhålla läslusten

I denna och denna blogg har jag läst om anledningar till att bokblogga. Nu ska även jag berätta om mina anledningar:

Jag är hyfsat ny i bokbloggsträsket. Har bara haft denna blogg sedan i somras. Anledningen till att jag började var för att jag kom in i en läsperiod för första gången på evigheter. Jag ville inte förlora det, så jag tänkte att (precis som min underrubrik på bloggen säger) om jag bloggar om det jag läser och vill läsa så kanske jag lyckas underhålla läslusten. Och jag vill nog påstå att det har fungerat. Särskilt när jag får lite feedback på inläggen, då blir jag ännu mer peppad på att läsa, så jag har någonting att skriva! Det är som en ond cirkel, eller nej, det är väl en god cirkel!

Och för min del är det så att läsningen ger så mycket mer när jag börjar fundera på vad det är jag har läst. Att skriva ner mina tankar om böcker jag läst blir som ett beroende p.g.a. bloggen, och det är ett beroende som jag gillar eftersom det gör att jag får en bättre förståelse för det jag har läst.

Så, nu vet ni (och jag) varför jag bokbloggar.

Och på tal om bokbloggar; sedan jag startade min egen har jag också börjat läsa andras (bokbloggar.nu - vilken grej!), och det är jag jätteglad över. Har hittat många guldkorn bland alla bokbloggar och har läst om många intressanta böcker och läsupplevelser. Så jag kommer nog stanna kvar i bokbloggosfären ett bra tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar