torsdag 22 oktober 2009

Tågresa med språknördsbok

Inläggen har inte direkt duggat tätt här de senaste dagarna, det beror på att det har varit tentatider så det enda jag har tänkt på är lingvistik, har varken läst någonting annat eller tänkt på någonting bokrelaterat. So there you go.

Men nu börjar det äntligen lugna ner sig lite med studierna (förutom en litteraturuppsats som ska vara klar på fredag, ooops), så förhoppningsvis får jag snart komma igång med nöjesläsningen igen! Idag åkte jag tåg hem till föräldrahemmet, det blev en resa på fyra timmar, och jag satt med nosen i Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande hela vägen. Det var så otroligt avkopplande, och jag insåg hur mycket jag har saknat möjligheten att få läsa bara för min egen skull. Jag brukar inte direkt gilla att åka tåg eller buss eller vad det nu kan vara, men ikväll blev jag nästan lite besviken när tåget var framme; då hade jag nämligen bara 15 sidor eller liknande kvar, och då vill man helst inte sluta läsa!

Jag gillar boken, men jag är så besviken på mig själv för att jag inte beställde den på engelska istället. Just den här boken hade nog gjort sig mycket bättre på engelska, jag menar, det är ju trots allt en riktig språknördsbok med engelska som grund. Kanske att jag måste läsa den på engelska någon gång också, för jag har väldigt ofta under denna läsning tänkt: "Hmm, undrar hur det här förklaras i den engelska versionen".

Nu är det alldeles för sent för att vara uppe (med tanke på den där uppsatsen som måste skrivas imorgon), så nu ska jag krypa ner under täcket. Men innan lampan släcks ska de där sista 15 sidorna eller liknande läsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar