torsdag 15 oktober 2009

Istället för tentaplugg

Egentligen skulle jag tentaplugga just nu, men jag kunde inte låta bli att börja läsa lite i Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande som jag köpte häromdagen.

30 sidor in, och jag älskar den redan! Det kommer bli väldigt svårt att lägga ner den och börja läsa lingvistik istället. Men men...

Vill bara bjuda på två citat som fick mig att dra ordentligt på smilbanden:

"Är engelska ord skrivna bara med tjugosex tecken? Är engelsmän lite lata, eller vad? Vi har femtio tusen tecken i kinesiska." (sid 19)
Underbart!

Och så detta, när hon är på sin första engelskalektion:

"Hon också säga att substantiv har tre olika kön: maskulinum, femininum och neutrum. 'Ett bord är neutrum', hon säger. Men vem bryr sig ifall bord är neutrum? Allt engelskt är naturvetenskapligt och problematiskt." (sid 29)
Jag älskar ju språk, men det är ju så sant som det är skrivet; vem bryr sig egentligen om ett bord är neutrum?

Ja, jag känner redan att jag kommer älska den här boken.
Förväntningarna är höga. Väldigt höga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar