fredag 18 september 2009

Ernesto Guevara - The Motorcycle Diaries

The Motorcycle Diaries är Ernesto 'Che' Guevaras dagbok som skildrar resan som han och hans vän Alberto Granado gjorde, på en motorcykel, genom Latinamerika 1952. Jag älskar att denna bok inte handlar om revolutionen, istället får man lära sig mer om den privata Che, om saker som hände på denna resa som gjorde att han blev den han blev. Man får vara med om möten med människor som påverkat honom, om händelser och saker han ser. Man får vara med när han inser att allt inte står rätt till. Denna resa hjälpte att forma honom och hans blivande roll som "el comandante", hans väg till revolutionen. Jag älskar att denna bok inte är en hyllning till hans roll i revolutionen, jag älskar att man får lära känna honom som person bättre.

Tyvärr tror jag inte att det finns en svensk översättning av denna bok, men den som inte har något emot att läsa på engelska (eller spanska förstås) tycker jag definitivt ska hugga in i denna road trip. Man får lära sig mycket, inte bara om 'Che', utan också om Latinamerika. Och så finns den ju att se som film också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar