onsdag 23 september 2009

Filmen efter boken

Jag älskar att se film som är baserad på en bok jag har läst. Det spelar nästan ingen roll om boken var dålig, jag vill ändå se hur den blivit på filmduken. Oftast blir jag så ivrig om jag läser en bok som jag vet även finns som film, och vill se den direkt efter att sista sidan i boken är läst. Det kan nog vara en ganska dålig grej, för då har man ju en bild i huvudet hur filmen borde vara, och när den bilden inte riktigt stämmer med hur det verkligen är, då kan man bli så besviken.

Ett exempel kan vara efter jag hade läst Twilight, då åkte jag genast och hyrde filmen och trots att jag gillade filmen också, så var det mycket som jag tänkte borde ha varit annorlunda, och jag tänkte på saker som de tagit bort och saker som de ändrat på. Men nu har jag kommit över det, det är ju trots allt ganska svårt att få med ALLT i en film på två timmar.

Den senaste tiden har det blivit ganska mycket av film-av-bok-tittande för mig. Förutom Twilight så läste jag The remains of the day och blev överlycklig när den filmen visades på TV, sedan har jag även läst och sett Låt den rätte komma in och Mordet på Orientexpressen* och efter helgen kommer jag definitivt vara sugen på att se Wuthering Heights.

Summa summarum: Att se filmen efter man läst boken är otroligt intressant!

*Ett tips är att inte läsa Mordet på Orientexpressen och se filmen direkt, det är ju så trist när man vet vem mördaren är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar