onsdag 16 september 2009

Wuthering heights, bra eller anus?

Det får bli en restuppgift på Oliver Twist. Känns ju inte alltför kul, men jag får skylla mig själv; jag har inte läst den. Jag gav upp efter första kapitlet. DÅLIGT DÅLIGT DÅLIGT gjort av mig. Jag kommer förbanna mig själv den dagen då jag inser att jag ju har kvar en restuppgift på litteraturkursen, och sätter mig för att ta tag i Oliver Twist - en gång till...

Istället ska jag nu ta tag i nästa bok som ska vara läst, jag VÄGRAR att ha en till restuppgift att gråta över. Denna bok är Emily Brontës Wuthering Heights. Jag har hört så många olika åsikter om denna bok, en del fullkomligt hatar den och en del älskar den. Jag hoppas att jag hör till dem som älskar den. Vad tycker ni om Wuthering Heights? Bra eller anus?

9 kommentarer:

  1. Boken ligger fortfarande och väntar i min bokhylla... allt jag kan säga är att jag tyckte om filmen.
    Hoppas du kommer gilla boken! :)

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där med att älska eller hata, när vi läste boken i litteraturvetenskapen så var det ganska vilda diskussioner om den. Jag tillhör skaran som älskar den besinningslöst, jag kan läsa den hur många gånger som helst!

    Dock ska jag säga att Dock så är det väldigt gammal engelska i den, så den är rätt långsam att läsa. Men väl värd det!

    SvaraRadera
  3. Snöfrid: Du kanske också skulle ta och läsa den nu då? Vi ser vem som hinner först!! ;)

    Kerstin: Vad bra, nu hoppas jag bara att jag också kommer älska den! Jag har hört att den är lite seg att läsa, men det är väl som du säger - för att det är gammal engelska. Men man kanske kommer in i det efter ett tag? Hoppas jag iaf, jag är en sån som kan ge upp hoppet om en bok och börja hata den direkt om den är FÖR långsam att läsa...

    SvaraRadera
  4. Åhhh.... Den är så bra!! I love!

    SvaraRadera
  5. Vad härligt att höra (läsa)! Nu blir jag nästan sugen på att läsa den! Vilken tur att jag skrev detta inlägg, och ännu mer tur att jag får så bra kommentarer så jag blir lässugen! :)

    SvaraRadera
  6. Den är bra.
    Det finns massor av filmatiseringar som du kan ge dig på, om du hör till den skara som läser bättre om du sett filmen först.

    Sen är boken intressant uppbyggd. Den är liksom så symmetrisk att precis, precis, precis (nästan på ordet) så vänder historien. Titta själv, får du se!

    SvaraRadera
  7. Nej, jag är nog faktiskt mer för att se filmerna efter jag läst böckerna! Jag är så rädd att "förstöra" boken genom att se filmen först. Och så älskar jag att se hur en bok blir på film, sånt är intressant! Och ännu mer intressant att se om ens egen bild av boken visar sig i filmen... och då måste man ju se den efteråt! Oj, nu blev det ett långt utlägg om film här helt plötsligt!

    Imorgon ska jag nog börja läsa den, jag är jättesugen på det efter att ha läst dessa kommentarer, det låter ju som att det faktiskt kan vara en ganska så bra bok!

    SvaraRadera
  8. Först tyckte jag väldigt illa om den. Sedan blev den bara bättre och bättre och snart älskade jag den. Det är en sådan där bok jag aldrig, aldrig glömmer.

    SvaraRadera
  9. Såna bökcer som man aldrig glömmer, ja det är ju såna böcker man vill hitta!
    Ska bli otroligt kul att se vad jag själv tycker om denna bok!
    Tror jag ska krypa tillbaka ner i sängen och kanske börja med den nu... :D

    SvaraRadera