måndag 25 januari 2010

Det sociala livet i skolan

Jag hamnade i en liten lässvacka efter julledigheten, det blev plötsligt så mycket annat i och med ny kursstart och träningskort och allt vad det var. Efter något av en mjukstart på terminen, så har jag idag eld i baken inför morgondagens litteraturseminarium som jag helt har förträngt. 43 sidor in i boken känner jag nu att jag inte vill något annat än att krypa ner i sängen och nöjesläsa. Jag skulle t.o.m. kunna läsa Den förlorade symbolen ett varv till om det gjorde att jag slapp läsa om det sociala livet i skolan. Jag inser att lärare måste ha kunskap om grupprocesser och allt vad det är, men jag kan inte förstå varför alla böcker jag någonsin läst på pedagogikkurserna säger absolut ingenting vettigt. Eller jo, kanske någon bok någon gång har sagt någonting vettigt, men det mesta är väldigt luddigt och det som inte är luddigt är så självklart att en 10-åring hade kunnat skriva det.


Nu skulle jag hellre läsa klart Vampire Diaries. Läslusten återkom helt plötsligt när jag insåg hur lite jag vill läsa den här boken...




2 kommentarer:

  1. Jag har en vän som är lärare som funderar på att skriva en egen pedaggogikbok för hon tycker att de som finns på marknaden är så värdelösa och oanvändbara. Så du verkar inte vara den enda som efterlyser bättre böcker om just pedagogik.

    SvaraRadera
  2. Hälsa henne att det tycker jag att hon ska göra!
    Det behövs lite vettig pedagogiklitteratur!

    SvaraRadera