onsdag 27 januari 2010

L.J. Smith - Vampire Diaries: The Awakening and The Struggle


Första meningen: "Dear Diary,
Something awful is going to happen today."

Vampire Diaries handlar om Elena som går på high school, är väldigt popular (Homecoming Queen och allt) och om hennes möte med den mörka skönheten från Italien; Stefan Salvatore. Det börjar med att Stefan börjar på Elenas skola, hon gör slut med sin pojkvän och bestämmer sig för att Stefan ska bli hennes. Hon är dock inte den enda som är ute efter honom… (Oooh, high school drama!)
Elena och Stefan kommer närmare och närmare varandra och Elena lär sig Stefans hemlighet: han är vampyr.
And the plot thickens: Stefan har en bror! Och bror Damon gör allt han kan för att göra livet surt för Stefan och Elena och resten av deras stad…

Till en början hade jag ganska svårt för denna bok, för att den påminde ganska (eller väldigt) mycket om Twilight. Denna bok skrevs ju långt innan Twilight, men trots det i bakhuvudet så var det lite jobbigt. Men intrigerna och händelserna och kärleken är annorlunda, och så snart man lämnar Twilight bakom sig så blev denna historia bättre. Det är typiskt high school drama men blandat med hemligheter och mord och konflikter och intriger utöver det vanliga. Det är definitivt en ungdomsbok, jag kände mig nästan lite för gammal för att riktigt ta den till mig, men om man bara vill ha någonting lättsmält och snabbläst så är den helt klart godkänd. Den är ingen aha-upplevelse men ett ganska trevligt tidsfördriv.

Jag kommer nog läsa fortsättningen också, jag vill ju faktiskt veta vad som händer.

Titel: Vampire Diaries, Books 1+2: "The Awakening" and "The Struggle"
Författare: L.J. Smith
Först utgiven: 1991
Antal sidor: 389

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar