onsdag 27 januari 2010

Sex and the slayer

Jag surfade precis in på universitetsbibliotekets hemsida för att söka upp lite kurslitteratur.
När jag då ändå satt där och sökte tänkte jag att "jaa, jag kan ju kolla om de har nästa del i Vampire Diaries där" (jo, just det, säääkert någonting som universitetet sitter på). Nej, det hade de ju förstås inte, men andra titlar från sökordet vampire dök upp. Som denna till exempel:



Sex and the slayer: a gender studies primer for the Buffy fan

Två saker förvånade mig i och med denna upptäckt:
1. Någon har gjort en studie om könsroller, baserad på Buffy The Vampire Slayer
2. Universitetsbiblioteket har en studie om könsroller, baserad på Buffy The Vampire Slayer, inne.

Jag måste säga... I'm intrigued.
Det kanske är denna jag ska läsa härnäst?

2 kommentarer:

  1. Det finns en rätt omfattande akademisk forskning kring Buffy the Vampire Slayer. Med kongresser och sånt. Mycket av den har genderinriktning.

    Bland annat finns nätjournalen Slayage, med undertiteln: The Online International Journal of Buffy Studies.

    SvaraRadera
  2. Intressant sida!
    Tack för tipset :)

    SvaraRadera